onsdag 4 juni 2014

Plantagens 'Dr. Westerlund'


Jag har ett starkt minne av "Dr Westerlunds hälsoblomma" från när jag var liten. Det fanns alltid en i köksfönstret som lockade en att gå fram och gnugga på bladen för att sedan njuta av den friska citrondoften på fingrarna. Blommorna gjorde inte mycket väsen av sig men det gjorde ingenting då doften var så härlig.


När jag flyttade hemifrån ville jag gärna ha ett eget exemplar eftersom den fick mig att känna mig "hemma" och efter idogt letande lyckades jag till slut hitta den i ett hörn i en liten blomsteraffär. Kanske var det för att jag glömde att vattna den men den överlevde tyvärr inte vintern. Sen hittade jag ingen förrän jag flyttade ihop med sambon och fast han är en bättre vattnare så tog vi tog sorgligt nog död på den också.


Häromdagen var vi på Plantagen för att handla pelargoner till våra blomlådor och hejsan hoppsan, där stod de plötsligt framför mig. Från barndomen vill jag minnas att färgen på bladen är blekt ljusgröna och lite fjuniga men exemplaren i affären var mörkare och hade inget fjun. Strunt samma tänkte jag, det står ju på skylten att det är "Dr Westerlund" så då är det väl det. 

Väl hemma med min gröna blomma gnuggade jag bladen mellan fingrarna och luktade. INGENTING! Absolut ingenting luktade det. Jag tog ett annat blad och gnuggade. Nej, ingenting, totalt doftlös.


Jag är förvirrad. Vad är det egentligen för blomma jag har köpt? Inte är det en "Dr Westerlunds hälsoblomma" iallafall och inte heller är det en doftpelargon.

Ett annat namn jag känner till på blomman är "Rosengeranium" och jag ska titta noga så att det står det också nästa gång jag hittar en blomma jag tror är en" Dr Westerlunds hälsoblomma". Jag ska även komma ihåg att gnugga på bladen redan i affären.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar