tisdag 27 maj 2014

Lära om växter


När vi flyttade in i höstas fick vi en fin blomgrupp att ha i trädgården. Jag vet inte om de som gav den sa vad det var för växter men jag antog att en av dem var en klassisk Buxbom.


För ett par veckor sedan upptäckte jag små söta blommor på den, tog ett foto med mobilen och la ut på Instagram där jag skrev att det var en Buxbom och fick kommentaren "Buxbom, nej jag tror inte det, så fina blommor har den inte".
Inte? Nej, när jag tänker efter har jag aldrig sett en Buxbom blomma men å andra sidan är det ju många växter jag aldrig sett blomma.

När man är ny med trädgård är det mycket att lära. Nu ljög jag, helt ny är jag inte - vi hade faktiskt en sommarstuga när jag växte upp så jag vet hur pioner, äppelträd, päronträd, plommonträd, körsbär, rabarber, vinbär, krusbär, hallon och brännässlor ser ut men det var många år sedan och jag var mer intresserad av att klättra i träd och stå på händer än att lära mig om växter. När jag väl började intressera mig hade vi sålt sommarstugan. Ärligt talat ligger mitt intresse för växter i att jag tycker om att titta och lukta och jag skulle gärna vilja ha gröna fingrar men när det kommer till kritan tar jag död på det mesta, jag är hopplös på att komma ihåg att vattna och att gräva i jorden där det kryper och ruttnar, ja det är rätt äckligt.

Men som med allt annat så har jag romantiserat trädgård och trädgårdsarbete och tack vare det så finns det en nyfikenhet att vilja upptäcka och lära. Önskar bara att sambon också kunde visa en gnutta intresse, hade varit kul att bolla tankar och idéer med men han backar tre meter bara jag andas ordet blomma. Jag tycker att det är lite konstigt eftersom han är uppvuxen i hus med trädgårdsintresserade föräldrar, lite borde det ju ha smittat av sig.
  

Efter en stunds googlande så hittade jag vad jag tror är min mystiska växt, en Hebe Buxifolia 'Nana'. Det gör inte så mycket att det inte var en Buxbom, den här blommar mycket finare. Tyvärr har ena halvan fått lite stryk i vinter och jag måste klippa bort en del brunt...någon dag.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar