onsdag 18 juni 2014

Pion


Jag minns att vi hade ett par pioner i sommarstugan när jag var liten. De såg ut som två stora buskar i utkanten av gräsmattan och stod uppbundna med träramar omkring för att blommorna inte skulle lägga sig platt ner. Blommorna var djupt röda och visst var de vackra men det mesta jag minns var träramarna, och att de bara blommade en kort period innan de spred sina enorma blad över hela gräsmattan. Jag har med andra ord inte något fantastiskt minne av pioner och har aldrig tänkt på att ha egna i min trädgård förrän jag sprang på denna fina pion i en park.


Jag tog ett par bilder och sökte efter den på nätet. En vanlig vit pion var den vanligaste beskrivning jag kunde läsa om den. Oj, återigen kände jag hur lite jag vet om växternas värld. Första gången jag ser den och så är den vanlig och enkel för andra. Jag sökte lite mer och jag tror att namnet kan vara 'Whitleyi Major'.
Visst är den fin men efter att ha läst att den inte har så god doft så lägger jag eventuella pionplaner på hyllan ett tag. Vi ska nog se om vi klarar av att ta hand om de blommor vi redan har innan jag ska drömma och planera för nya.

1 kommentar :

  1. Jag är nästan säker på att din pion är en 'White Wings', den har mörkrosa märken på pistillerna :)

    SvaraRadera